waarom een Ford Focus rs mk2

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een RS. Maar wetende dat een RS veel harder en minder comfortabel is dan een ST liet ik het weer even gaan. Totdat een vriend van mij wees op een advertentie op Facebook van een RS die te koop stond.

Ik had via FB contact met hem gemaakt en uiteindelijk via telefoon. In de advertentie stond dat inruil ook mogelijk was en informeerde daar meer over. Er was 1 belangrijk ding dat ontbrak aan de RS en dat was voorruitverwarming. Ik heb dat op elke Escort en Focus gehad dus samen met de verkoper afgesproken dat als we tot een deal zouden komen de voorruitverwarming er in zou komen.

Op 13 september ging ik samen met mijn vrouw en kind een proefritje maken. Ik zag een RS staan, maar die bleek van Jan te zijn die er ook van had gehoord en even kwam kijken. Een stukje verder rijden stond dan de RS die ik wilde. Wow wat een bak… En hij stond erg laag. Er zat namelijk een KW schroefset onder en hij was al wat hoger gezet, maar wat was dat mooi om te zien. Ik had ook een vriend uitgenodigd om te kijken omdat hij Ford-monteur is en meerdere RS’en en ST’s in onderhoud heeft. De RS is namelijk als schade-auto geimporteerd door de verkoper. Het motorblok was zonder olie te komen zitten en er is uiteindelijk door de verkoper een nieuw blok ingezet. En ik kan wel kijken of het allemaal netjes zit e.d. maar ik had ook liever dat iemand erbij was die er wat meer verstand van had dan ik. Samen met z’n drieën een stukje gereden en hemeltje lief wat rijdt dat anders dan een ST. Was mijn ST niet meer echt standaard, maar ik kon echt het verschil merken. Alleen het sturen is al heel anders. Nog directer dan de ST. Ik liet Jeffrey ook even rijden en toen we even gingen overleggen vonden we allebei dat het wel goed zat met het blok.

Maar toen ging ik met vrouw en zoon een stukje rijden. Mijn zoon vond het tof, gers, wow! Maar mijn vrouw was wat minder enthousiast. De stoelen zijn veel harder dan de ST. De reden dat ik vond dat mijn vrouw mee moest is omdat zij nogal last heeft van migraine. Ik zou het jammer vinden dat de RS bijvoorbeeld een migraine aanval zou veroorzaken bij mijn vrouw.

We deden een ritje door het dorpje waar allemaal klinkertjes lagen en die voelde tot aan je botten. Dus dat was geen succes.

Terug gekomen bij de verkoper hadden we het er over en hij was wel bereid om de originele vering er weer onder te zetten. Jan stelde voor om een ritje te maken in zijn RS, want die had nog de originele vering en dan konden we goed het verschil merken. Nou dat verschil was idd goed voelbaar. Nog wel steeds wat harder dan de ST, maar wel beter dan die schroefset. We zouden er nog even over nadenken en we gingen weer terug naar huis.

We hadden een aardig ritje voor ons liggen dus we hebben er goed over gesproken en ’s avonds ook nog. We hebben nog nooit zo lang gesproken met elkaar over een auto. Maar ja zo’n aanschaf moet je ook niet over een nacht ijs laten gaan. Op maandag was de kogel door de kerk. Als ik wat kleine aanpassingen zou doen, zoals o.a. de vering, was het helemaal oké.

Yesssss… Na nog wat duidelijke afspraken te hebben gemaakt met de verkoper ging ik de RS op zaterdag 20 september halen.

Met een beetje pijn in mijn hart nam ik afscheid van mijn ST waar ik ruim 4 1/2 jaar veel plezier van heb gehad. Maar daar stond het volgende blauwe monster voor me klaar. Hij stond nu wel wat hoger op zijn poten, maar nog steeds net zo mooi. Alles afgerond en op naar een BBQ bij vrienden in Eibergen. Er waren niet veel mensen die er iets van wisten, waaronder zij. Ik kwam daar aan en ze stonden verbaasd. Eerst dachten dat het een leuke attentie was omdat ik kwam BBQ’en bij ze, maar helaas voor hun. Het was mijn auto… mijn RS.

Genoeg gesproken nu. Tijd voor foto’s. Enne.. voorlopig blijft hij nog wel standaard. Misschien wel een ander luchtfilterhuis en misschien dat ik wel ga kijken voor een setje zwarte RS-velgen. We zullen het zien. Eerst rijden!