Montage Bilstein B6 en grote beurt

Het heeft even geduurd maar eindelijk zijn de nieuwe Bilstein B6 sportdempers gemonteerd. Ook gelijk weer verse olie en de bougies gedaan.
Vroeg opgestaan en onderweg naar Dordrecht. Daar heeft een vriend van me een garagebox met brug. Hij is een automonteur, maar ik wilde het ook graag zelf doen. En als ik iets zelf wil doen heb ik wel graag iemand erbij die er wel verstand van heeft.. voor als het niet goed gaat.
Maar het begin ging toch ff lastig. We kregen de eerste demper er niet makkelijk van af en na wat logisch nadenken (en YouTube) kwam hij er makkelijk af. De eerste ging er makkelijk onder en we begonnen aan de tweede. Daar was het net andersom. Hij ging er makkelijk af, maar moeilijk onder. Bij deze was de veerpootlager kapot en gelukkig was de automaterialenzaak vlakbij en konden we een nieuwe halen. Uiteindeljk wel weer gelukt maar deze kostte wat meer kracht.

Ik sleutel graag, maar wel met iemand erbij die er wel verstand van heeft

De achterste zijn wel erg makkelijk. De bouten zaten beetje stak vast en ietsje lastig te bereiken, maar binnen 10 minuten zat de eerste erop. De tweede was ook makkelijk en de dempers zaten er rondom op.


In de tussentijd dat we de dempers deden was de olie netjes aan het leeglopen. Nieuw filter erin en daarna de nieuwe goudgele olie er weer in. Volgende op het lijstje waren de bougies. Cross-over pipe los en kleppendeksel eraf. Bobines eruit wippen en de bougies losdraaien. Nieuwe bougies erin en alles weer terugplaatsen.

Zo genieten van al die pk’s en dat geluid. Het blijft verslavend.
Oud en nieuw bij elkaar
Mijn achteruitrijlichthouder was kapot en die heb ik ook gelijk vervangen voor een nieuwe. Ziet er weer beter uit en het is in ieder geval geen apk-afkeur meer. Ik had begrepen dat kapotte houders apk-afkeur kunnen zijn. Dus het zekere voor het onzekere genomen. En daarbij is het ook gewoon mooier. De Engelse versie (voor de linkerkant) is helaas nog onderweg.
Alle wheelspacers ff goed nagelopen of ze nog goed vastzaten en de wielen konden er weer op. Het was bijna 16.00u en we gingen nog ff proefrijden.. maar man-o-man. Wat een beest van een machine blijft het. Zo genieten van al die pk’s en dat geluid. Het blijft verslavend.
Oh voordat ik het vergeet. Het interieurfilter ook gelijk vervangen. Qua vuiligheid viel het wel mee, maar vervangen kan nooit kwaad.
