Upgrade gasklephuis

Door mijn RS-tweelingbroer Simon raakte ik geïnteresseerd om het gasklephuis te vervangen voor een grotere versie. Maar wat ik zag was allemaal best prijzig. Totdat Simon mij wees op eentje die goed betaalbaar was.

Dus ik kocht de grotere gasklephuis op eBay, Dit gasklephuis komt van een Porsche Boxter en is zo goed als één op één te plaatsen op het inlaatspruitstuk (Inlet manifold) van de RS. Volgens een handleiding die op het wereldwijde web staat is het makkelijk te doen zonder het inlaatspruitstuk te demonteren. Maar voordat ik hieraan begon had ik met Simon overlegt en die adviseerde toch wel het inlaatspruitstuk te demonteren omdat het gewoon makkelijker werken is.

Allereerst maakte ik de siliconenslangen los voorzover dat kon. Toen maakte ik alle 6 de boutjes los van het inlaatspruitstuk los en tilde daarna het eraf. De inlaatkleppen goed afgedekt want er mag geen troep vallen in het onderste inlaatspruitstuk. Daar zitten de cilinderkoppen gemonteerd. En als die beschadigen.. Op het inlaatspruitstuk zaten wat losse stukjes verf en die heb ik er gelijk afgehaald. Het oude gasklephuis was zo verwijderd en die nieuwe zat er ook zo op. Ik moest wel wat langere boutjes hebben.

Het gasklephuis was geplaatst en alles moest weer terug, En dat is eigenlijk lastiger dan demonteren. Vooral als er een boutje valt in de motorruimte. Gelukkig had ik hem hem snel weer te pakken en kon ik verder. Hier kreeg ik ook nog een tip om ze eerst een beetje vast te zetten. Dan uit het midden stuk voor stuk en beetje voor beetje alles vaster te draaien zodat het inlaatspruitstuk zichzelf kon positioneren.

Wat is het voordeel van een groter gasklephuis?

In een zin: meer lucht, meer vermogen. Mijn hele luchtinlaat is 70 mm. Alleen het gasklephuis was 63 mm. Dat betekent dus 7 x 5 mm x pi = 109.955742876 mm3 meer lucht. Hoeveel PK of NM meer heb ik geen idee van. Voor nu m