Orange Engine light

Een gezellig avondje uit met Aaron liep uit op iets anders.

We waren samen naar de film geweest en toen we weg wilde gaan uit de garage startte de RS niet en bleef mijn motorlampje oranje branden. Deze hoort uit te gaan nadat je hebt gestart. Ik deed de motor weer uit en startte weer. Misschien ging het lampje wel weg. Ik heb het soms ook vanwege mijn katalysator dus ik dacht dat het dat was. Deze keer startte hij wel en ik kon rijden. Ik wilde in ieder geval uit de garage, dus nagezocht of het ernstig is om te gaan rijden. Maar er staat dat je zo snel mogelijk naar de dealer moet. Hij reed wel, maar stukken langzamer. Hij zat in een soort van noodstop.

Uiteindelijk besloot ik de hele weg te blijven rijden naar huis. Onderweg naar huis kwam ik langs de Ford dealer op de Laagjes en besloot hem daar neer te zetten zodat ik de volgende dag naar hun toe kon gaan en dat de auto daar al stond. Daar liepen we dan om 3 uur ’s nachts terug naar huis. Gelukkig is het maar 2-3 kilometer dus goed te doen. En het levert ook nog enge plaatjes op. Vooral als je naar IT bent geweest.

De volgende ochtend ging ik weer naar de dealer en legde de situatie uit. Hij werd naar binnen geduwd en de diagnose kon starten. Uurtje later kwam de monteur naar me toe en had wat printjes gemaakt van welke foutcodes tevoorschijn kwamen. Het waren er nogal wat P0805, P0230, P2127, P0571, P2125. Op de printjes stonden de oorzaken. In eerste instantie wilde ze het gaspedaalsensor vervangen want dat zou een logische oorzaak kunnen zijn.

In de tussen tijd dat zij verder gingen denken belde ik met Simon. Dat is voor mij echt de autovraagbaak. Zijn conclusie was dat de tellerunit kapot zou kunnen zijn. Want alles ging richting canbus en dat komt weer allemaal samen bij de tellerunit. Doordat er tegenwoordig tinvrij gesoldeerd moet worden kan het weleens voorkomen dat de soldeerpuntjes niet meer goed zitten. En dat moet dan even opnieuw worden gesoldeerd en dan kan alles weer goed communiceren met elkaar.

Ik ging weer terug naar binnen en de monteur kwam naar me toe. We bespraken het verder wat zijn conclusies waren en ik vertelde mijn conclusie. En laat het nou net toevallig zijn dat dit ook zijn conclusie was. De monteur vertelde mij dat zij hem demonteren en dan opsturen naar Actronics om te laten reviseren. Dat zou rond de €500-600 exclusief de btw kosten. Maar toen ik overleg had met Simon kwamen op een andere prijs uit. Alleen KMS Apeldoorn zou het voor ruim de helft minder doen. Besloten dat Ford en het niet zou doen en dat ik het zelf zou doen. Het was een kwestie van 2 schroefjes los maken en de unit er voorzichtig uithalen.

Na een paar dagen kreeg ik de tellerunit weer terug en ik ging direct terug naar de dealer waar de RS nog steeds buiten stond. Ik monteerde de unit weer terug en met een trillende vinger drukte ik op de startknop… Braoooahhhhh.. hij deed het weer. Zo blij als een klein kind reed ik met een big smile van oor tot orr weer naar huis. Dit probleem is ook weer opgelost. Hopelijk blijven de problemen nu wel even weg. Nu weer genieten van de heerlijke 5-cilinder roffel!