Ford Focus RS 2009

De Ford Focus RS behoeft eigenlijk geen introductie. Deze WRC-achtige topversie uit het Focusgamma staat bol van pk’s en kracht. Onder de imposante bodykit ronkt de 2.5 liter vijfcilinder uit de Focus ST, die echter is gekieteld naar 305 pk en 440 Nm. En dat is allemaal voor de voorwielen bestemd. De Duitsers hebben echter twee troefkaarten achter de hand; het Quaife ‘limited slip differentieel’ en de innovatieve ‘RevoKnuckle’ wielophanging. Voluit haalt de RS 263 km/u, de honderdsprint doet-ie in minder dan zes tellen.

Specificaties Ford Focus RS

ALGEMEENAANDRIJVINGBRANDSTOFMOTORPRESTATIESONDERSTEL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 v., handgeschakeld
Aantal zitplaatsen 5
Introductie 2009
Eind 2010
Lengte 4402 mm
Breedte 1842 mm
Hoogte 1484 mm
Wielbasis 2640 mm
Gewicht 1468 kg
Aandrijving voorwiel
Aandrijvingssysteem brandstofmotor
Brandstof benzine
totaal max. vermogen 224 kW (305 pk)
totaal max. koppel 440 Nm
Cilinders 5, in lijn
Kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud 2522cc
Boring x slag  83,0 x 93,2 mm
Compressieverhouding 9,0:1
Max. vermogen 224 kW (305 pk)
  6500 tpm
Max. koppel 440 Nm
  2300 tpm
Brandstofsysteem multipoint injectie
Klepbediening dohc
Turbo ja, met intercoolor
Katalysator geregeld
Inhoud brandstoftank 55 liter
Topsnelheid 263 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s
Verbruik binnen beb. kom 13,4 l/100km
  1 op 7,5
Verbruik buiten beb. kom 7,0 l/100km
  1 op 14,3
Verbruik gemiddeld 9,4 l/100km
  1 op 10,6
Praktijkverbruik 9,4 l/100km (1)
  1 op 10,6
CO2-uitstoot 225 g/km
Energielabel G
Wielophanging voor onafh., McPherson
Wielophanging achter multilink
Vering voor schroefveren
Vering achter schroefveren
Stabilisator voor ja
Stabilisator achter ja
Remmen voor gev. schijven
Remmen achter schijven
Bandenmaat voor 235/35R19
Bandenmaat achter 235/35R19
Draaicirkel 10,4 m

Rally cockpit
In de auto wordt het thema voortgezet door middel van een sportief interieur dat is ontworpen om klanten aan te spreken en onvervalste sportieve prestaties te combineren met een gevoel van stijl en kwaliteit. De cabine wordt overheerst door hoogwaardige – op maat gemaakte – Recaro sportstoelen. De stoelen zijn afgestemd op de kleuren van het exterieur met zwartleren accenten inclusief RS-embleem en het Recaro-logo in de rugleuningen. Details van geborsteld aluminium maken de aankleding compleet, net als de zwarte hemelbekleding en de RS-versnellingspookknop, het driespaaks stuurwiel en de aluminium pedalen. Het instrumentenpaneel bevat drie meters, waaronder één voor de turbodruk.

Top van 260 km/h
De krachtbron in de Focus RS is reeds bekend. Het betreft een vijfcilinder Duratec 2.5-liter turbomotor met 305 pk en een koppel van 440 Nm. Om dit uit de motor te persen hebben de technici van Ford het motormanagementsysteem en de turbocompressor aangepast. Onder andere betere nokkenassen, een verbeterde cilinderkop en -pakking en een verbeterd inlaat- en spruitstuk maakt het mogelijk dat de RS in staat is binnen zes seconden naar de 100 km/h te knallen en een topsnelheid te halen van minstens 260 km/h. Ondanks z´n hoge vermogensafgifte weet de RS volgens de fabriek alsnog een brandstofverbruik van 9,4 liter per 100 kilometer te realiseren.

RevoKnuckle 
Om 305 pk alleen op de voorwielen los te laten was het nodig een limited-slip differentieel te monteren. Op deze manier wordt volgens Ford alles toch in goede banen geleid en voldoende tractie en een uitstekende handelbaarheid gegarandeerd. “We hebben ook nagedacht over vierwielaandrijving, maar na diverse overwegingen geloven we dat we het gewicht van vierwielaandrijving van de auto hebben kunnen wegwerken en nog steeds een uitstekend evenwicht tussen grip, handelbaarheid en hebben kunnen leveren. Het resultaat is een auto die de juiste combinatie levert van grip en messcherpe controle, op een manier die niemand verwacht van een voorwielaandrijving, aldus Jost Capito van Ford Europe. Tevens is de auto uitgerust met een innovatieve voorwielophanging, ‘RevoKnuckle’ genaamd die speciaal ontworpen is om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken. Torque steer – de invloed van koppel op het sturen in auto’s met voorwielaandrijving – wordt zoveel mogelijk opgeheven door de samenwerking tussen de RevoKnuckle en het automatische Quaife limited-slip differentieel.

I Ford Focus RS persbericht:

Het persbericht voor de mk2 rs in nederland:

FOCUS RS – DE NEDERLANDSE SPECIFICATIES EN PRIJZEN

Opzwepende Ford Focus RS beleeft Nederlands debuut tijdens de AutoRai 2009
Onvervalste RS-prestaties: 305 pk en 440 Nm; 0-100 km/u in 5.9 seconden en topsnelheid van 263 km/u
Innovatieve ‘RevoKnuckle’ zorgt voor optimale handling en aandrijving
Vorm ontmoet functie: expressief ‘high performance’ design voorzien van functionele aërodynamica
Indrukwekkende prestaties tegen een relatief laag brandstofverbruik van 9.4l/100km en een CO2-uitstoot van 225 g/km
Riante standaarduitrusting
Nederlandse consumentenprijs inclusief BTW en BPM bedraagt € 50.000,-
50 stuks naar Nederland in 2009

De nieuwe Ford Focus RS is gearriveerd! Tijdens de AutoRai 2009 beleeft het snelste model ooit van Ford Europa zijn Nederlandse debuut.

De legendarische Ford ‘RS’ typeaanduiding keert na zes jaar weer terug en wordt gebruikt voor een ultramoderne interpretatie van de RS-filosofie, en vertaalt zich in de meest recente serie van betaalbare, praktische en opwindende ‘performance’ auto’s.
Jost Capito, Ford’s Directeur voor Global Performance Vehicles & Motorsport Business Development, legt uit: “De nieuwe Focus RS is een serieuze ‘high performance auto – een auto voor enthousiaste, sportieve automobilisten net zoals de klassieke Ford RS-modellen uit het verleden. We zijn trouw gebleven aan de echte RS-principes van een opwindende, en toch betaalbare ‘high performance’ straatauto voor alledaags gebruik.”
De nieuwe Focus RS, zowel een echte Ford RS als een volwaardig lid van de Focus-familie, vertegenwoordigt een belangrijk moment in de geschiedenis van de Focus en de RS-series. De productiestart in 2008 markeerde de 10e verjaardag van de Ford Focus en het veertigjarige bestaan van Ford RS, ondersteund door twee opeenvolgende titels bij het Wereld Rally Kampioenschap.

“RS staat centraal in de geschiedenis van Ford ‘high performance’ auto’s en de Focus heeft een belangrijke rol gespeeld in het vestigen van Ford’s excellente reputatie op het gebied van rijdynamiek. De volledig nieuwe Focus RS verenigt beide elementen: het is een echte RS en een echte Focus,” zegt Jost Capito.
Toonaangevende aandrijflijn

Het hart van de nieuwe Focus RS wordt gevormd door de Duratec RS 2.5-liter turbomotor, waarmee een onderscheidend en prestatiegericht karakter gegarandeerd is. Deze motor heeft een piekvermogen van 305 pk bij 6.500 tpm en een maximale trekkracht van 440 Nm tussen 2.300 en 4.500 tpm.

De aandrijflijn van de Focus RS is voorzien van veel spraakmakende technologische ontwikkelingen, waaronder een nieuw in- en uitlaatsysteem voor een betere koeling en ademhaling. De grotere turbocharger zorgt voor een vermogenstoename van 35% vergeleken met de Focus ST. Met een koppel van 440 Nm heeft de Ford Focus RS een grotere trekkracht dan welke RS-productieversie ooit. Bovendien is het koppel nog eens 38 procent hoger dan dat van de Focus ST.
Het Quaife schroefvormige ‘limited slip differentieel’ is door het Ford Team RS voor de nieuwe Ford Focus RS met zesversnellingsbak geoptimaliseerd om het grote vermogen op de weg te krijgen.

“Het hart van iedere echte performance auto wordt gevormd door een krachtige motor. We hebben ons door niets laten weerhouden bij de ontwikkeling van de Focus RS krachtbron. Het is een toonaangevende, high-performance aandrijflijn,” zegt Ford Team RS Powertrain Manager, Len Urwin.

Pure RS prestaties

De experts van het Team RS zagen zich geplaatst voor een grote, inspannende uitdaging om het grote vermogen beschikbaar te maken voor optimale prestaties en een betrouwbare aandrijving.
De nieuwe Focus RS accelereert van 0-100 km/u in 5.9 seconden en heeft een topsnelheid van 263 km/u. Het is de snelste auto ooit die rondjes heeft gedraaid op het befaamde testcircuit van Ford Europa in Lommel, België. De Focus RS was zelfs sneller dan de Ford GT!

Tot de ontwikkelingen van de nieuwe RS behoren een 40 mm breder wielspoor, een directere besturing, grotere remmen, imposante 235/35/R19 Continental-banden en verfijnde aërodynamische voorzieningen. Maar centraal staat de innovatieve technologie op het gebied van de wielophanging: ‘RevoKnuckle’.

Met RevoKnuckle is de Focus RS het enige model in de Focus-reeks dat geen gebruik maakt van de traditionele ‘McPherson veerpoot’ opstelling. In plaats van het normale scharniergewricht uit één stuk bestaat RevoKnuckle uit twee delen – een deel dat aan de veerpoot is bevestigd en een deel dat meedraait met de stuurrichting van de auto.

Door deze toepassing zijn de engineers er in geslaagd om de set-up van de wielophanginggeometrie zo af te stellen dat onstabiel stuurgedrag wordt geminimaliseerd. Dit is gerealiseerd door de afstand tussen het midden van het wiel en de fuseepen – bekend als de ‘schuurstraal’ – te verkleinen.
RevoKnuckle werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste, veelal vierwielaangedreven dieselmotoren met een hoog koppel. Daarna kwam de techniek ook beschikbaar voor kleinere, voorwielaangedreven auto’s. De RevoKnuckle-toepassing van Ford is uniek in zijn ontwerp en montage. Deze is ontwikkeld en exclusief gepatenteerd door Ford Research & Advanced Engineering (R&AE) en Team RS.
“RevoKnuckle zorgt voor verstelmogelijkheden die vergelijkbaar zijn met die van een raceauto met dubbele ‘wishbones’, op een kostenbesparende manier zoals bij het McPherson-systeem,” legt Team RS Chief Engineer, Dirk Densing uit.

Het bredere wielspoor, de gewijzigde veren en dikkere anti-roll bars dragen bij aan een grotere stabiliteit, terwijl de wendbaarheid van de auto toeneemt door de directere stuuroverbrenging van 1.32:1 en een wagengewicht van 1.468 kg.

Om een optimale remkracht te kunnen garanderen is de Focus RS standaard voorzien van vier enorme, geventileerde remschijven (voor 336×30 mm, achter 302×11 mm) die zijn gekoppeld aan een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeler (EBD) en Ford’s speciale ESP-systeem. Beide systemen zijn speciaal gemodificeerd voor de RS en grijpen aanzienlijk later in, waardoor een uitermate sportieve rijstijl mogelijk is.
Gezamenlijk zijn deze elementen tot iets in staat wat vooraf onmogelijk werd geacht: een auto met 305 pk en voorwielaandrijving die niet alleen ingezet kan worden voor dagelijks gebruik, maar in veel situaties bovendien sneller is dan de meeste vierwielaangedreven auto’s.
“Door de enorme inspanningen van het R&D-centrum hebben we een oplossing gevonden die nieuwe standaarden zet voor auto’s met voorwielaandrijving,” vertelt Focus RS Chief Programme Engineer, John Wheeler.

Design gericht op prestaties

De Focus RS laat Ford uitblinken in het segment van de sportieve hatchbacks en laat hiermee een blijvende indruk achter bij liefhebbers.

De Focus RS is leverbaar in drie verschillende kleuren: ‘Frozen White’, ‘Performance Blue’ en het unieke ‘Ultimate Green’. Om de sportiviteit verder te accentueren zijn een aantal elementen in speciale glanzende zwarte lak uitgevoerd.

De nieuwe ‘Ultimate Green’ exterieurlak is afgeleid van de kenmerkende groene kleur van BP, Ford’s hoofdsponsor in het Wereld Rally Kampioenschap. Bovendien is het een moderne interpretatie van het ‘Le Mans Green’ van de Ford Escort RS uit 1970.

Gepolijste 19-inch lichtmetalen WRC-design velgen met RS-logo maken de sportieve uitstraling van de Focus RS meer dan compleet. Achter de velgen schuilen de krachtige remschijven.
Ook in het interieur wordt de nadruk gelegd op de sportieve aspiraties van de Focus RS, dat bestaat uit een perfecte balans tussen sportiviteit, design en hoogwaardige kwaliteit.
In de cabine zijn het direct de hoogwaardige Recaro-kuipstoelen die opvallen. De stoelen zijn voorzien van microfibre-materiaal dat voornamelijk wordt gebruikt in de autosport.

De stoelen zijn tevens afgewerkt met lederaccenten en RS- en Recaro- logo´s. De kleuren van de zittingen en rugleuningen zijn geheel in lijn met de exterieurkleur uitgevoerd. De achterpassagiers nemen eveneens plaats in speciale kuipstoelen, die over dezelfde gedetailleerde afwerking beschikken als de voorstoelen. Hierdoor is de Focus RS een volwaardige vierzitter.
Alle essentiële onderdelen van het interieur zijn opnieuw vormgegeven om aan het sportieve karakter van de RS te kunnen voldoen. Een centrale rol is hierbij weggelegd voor het dikke driespaaks stuurwiel met blauw RS-logo en de nieuw vormgegeven pook, die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met kortere schakeloverbrengingen. Aluminium pedalen en drie extra meters bovenop het dashboard – onder meer voor de turbodruk – maken het sportieve interieur van de RS af.
Er zijn verschillende bekledingsmaterialen in groen of blauw leverbaar, afgestemd op de ‘Ultimate Green’ of ‘Performance Blue’ exterieurkleur. Kopers van de ‘Frozen White’ kunnen uit beide kleuren kiezen.

Voor het eerst in de historie heeft Ford het 38-jarige RS-logo subtiel ‘gerestyled’ om het moderne karakter van de nieuwe Focus RS verder te onderstrepen. Het benadrukt de krachtige, nog dikkere uitstraling en voegt door de chromen rand bovendien een subtiel accent toe.

Optimale aërodynamica

Bijna ieder onderdeel van het exterieur van de Focus RS is opnieuw ontworpen om een krachtige, sportieve uitstraling te creëren. Het blijft echter niet alleen bij uitstraling, want alle aanpassingen dragen bij aan een verbeterde aërodynamica en optimale luchttoevoer.

Het standaardontwerp van de Focus is ontwikkeld om een goede aërodynamica op hogere snelheden te garanderen. De RS doet hier nog een flinke schep bovenop met een splitter aan de voorzijde en een WRC-design dakspoiler en diffuser aan de achterzijde. Deze zaken zorgen gezamenlijk voor een maximale neerwaartse druk.
Met zijn doorontwikkelde en het in windtunnel geteste aërodynamicapakket beschikt de Focus RS over een ongekende downforce bij hogere snelheden en op het circuit.

De RS heeft maar liefst 26 procent meer downforce dan de Focus ST en een luchtweerstandcoëfficiënt (cW) van slechts 0.38.

“De Focus RS bood een uitgelezen mogelijkheid om nieuwe aërodynamicastandaarden te integreren met het kinetic Design, waarbij de functie belangrijker was dan de vorm,” begint Martin Smith, Executive Director Design bij Ford Europe, Asia Pacific & Africa. “De Focus RS haalt het maximale uit het kinetic Design en is hierdoor de meest ultieme Focus met een unieke uitstraling. In mijn ogen is deze RS het absolute maximum voor wat mogelijk is met een Focus. Hij is de eerste in een compleet nieuwe generatie RS-modellen.”
Krachtige prestaties gecombineerd met praktisch gemak

Als absoluut topmodel van de Focus-range is de RS niet alleen indrukwekkend op het circuit, maar ook tijdens dagelijks gebruik.

De Focus RS is voor een high-performance auto met 305 pk opvallend zuinig, met een gecombineerd brandstofverbruik van 9,4 liter per 100 kilometer. Ook de CO2-uitstoot van 225 g/km mag voor een auto van zijn kaliber als gunstig worden omschreven.
Bovendien heeft Ford ongewenste geluiden en trillingen in het interieur tot het minimum weten te beperken, terwijl het onderscheidende, sportieve geluid van de RS toch op een prettige manier doorklinkt in de cabine.

Onder zijn krachtige, sportieve uitstraling beschikt de Focus RS over de allerhoogste standaarden op het gebied van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Standaard beschikt de RS over vier airbags en een uitermate stijve veiligheidskooi die door EuroNCAP werd gewaardeerd met een 100% score op het gebied van inzittendenbescherming. Deze maximale score geldt voor zowel een frontale botsing als een zijwaartse aanrijding. Tijdens het ontwikkelingsproces van de Focus RS stond duurzaamheid net zo hoog in het vaandel als de overige factoren. Door rekening te houden met alle details is Ford ervan overtuigd dat de RS de reputatie van de Focus op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid moeiteloos hoog houdt. “De Focus RS moet bij mensen niet alleen het hart aanspreken, maar ook het hoofd,” aldus Focus RS Chief Programme Engineer, John Wheeler. “De RS is een high performance auto die fantastische prestaties levert op het circuit, maar daarnaast prima kan worden ingezet als vervoermiddel voor dagelijks gebruik.”
Een rijk erfgoed

Het Ford RS-merk werd in 1968 opgericht in Duitsland en het duurde nog geen twee jaar of de eerste Europese Ford RS was geboren: in 1970 maakte de Ford Escort RS 1600 zijn opwachting. Sinds deze eerste RS geven deze modellen een belangrijke invulling aan Ford’s sportieve imago.

Gedurende een periode van 40 jaar is het RS-merk slechts toegepast op 22 van Ford’s meest speciale productieauto’s. Al deze modellen onderscheidden zich stuk voor stuk door de meest hoogstaande techniek, topprestaties en heel veel rijplezier voor een scherpe prijs. De RS-modellen van Ford zijn gebouwd in vele verschillende vormen: met motor voorin en middenmotor; met vierwiel-, achterwiel-, en voorwielaandrijving; met vier- en zescilindermotoren; met en zonder turbo.
Verreweg de meeste RS-modellen zijn uitvoerig getest in de windtunnel om zo een optimale aërodynamica te garanderen, waaronder de legendarische Sierra en Escort RS Cosworth. Ook de nieuwste Focus RS is fijngeslepen door testwerk in de windtunnel. Ieder RS-model was grensverleggend op het gebied van techniek en nagenoeg ieder model nam succesvol deel aan de autosport. Het resultaat is dat elk model een unieke positie inneemt en afstamt van een succesvolle racefamilie.
“Eén van de mooiste dingen aan de nieuwe RS is zijn achtergrond en de stamboom erachter. De nieuwe Focus RS is net als zijn voorgangers bedoeld voor pure enthousiastelingen en beschikt over alle eigenschappen van een echte RS: de meest innovatieve techniek en de beste performance voor een zeer competitieve prijs,” besluit Jost Capito.

Nederlandse prijzen en uitrustingsspecificaties

De nieuwe Ford Focus RS beleeft zijn Nederlandse debuut tijdens de AutoRai en is inmiddels te bestellen bij de officiële Ford-dealers. De Nederlandse consumentenprijs van de nieuwe Ford Focus RS bedraagt € 50.000,- inclusief BTW en BPM. Deze spectaculaire Ford is zeer compleet uitgerust, met onder andere automatische airconditioning, Bi-xenon verlichting, Recaro kuipstoelen voorin, een Recaro achterbank, een Sony audiosysteem met CD-speler en 6 premium speakers, Privacy Glass en een uitgebreid instrumentenpaneel met meters voor de oliedruk, turbodruk en de olietemperatuur.

Voor de Focus RS is één optie(pakket) leverbaar. Het RS-pack kost € 2.000,- en bestaat uit:

DVD navigatiesysteem met 7 inch touchscreen
Bluetooth telefoonverbinding
Voice Control bediening voor de audio, klimaatregeling, navigatie en telefoon
Achteruitrijcamera
USB-aansluiting
Parkeersensoren achter
Bandenspanningcontrolesysteem

De meerprijs voor de ´Performance Blue´ metaallak bedraagt € 600,- en voor de exclusieve ´Ultimate Green´€ 1.200,-.

De Focus RS oplage voor Nederland in 2009 bedraagt 50 stuks